Velg Japaneksperten som din reiseleverandør og få tilgang til uovertruffen ekspertise og personlig service. Med vår lokale tilstedeværelse i Japan og et dedikert team med lokalkunnskap, sørger vi for at din reise blir nøye planlagt og fullstendig tilpasset dine ønsker. Vi tilbyr eksklusive opplevelser og trygge, problemfrie reiser som gir deg minner for livet!
Ditt tilbud
Uforpliktende reiseforslag
La oss sette opp et inspirerende reiseforslag tilpasset deg og dine ønsker.
Som Nordea-kunde får du NOK 1 000,- i rabatt per person når du bestiller en reise gjennom oss til en verdi av minst NOK 30 000,- per person.
Rabattkode: nordea
Ofte stilte spørsmål
Det er nok mye dere lurer på før reisen til Japan! Her har vi besvart noen ofte stilte spørsmål fra våre reisende. Dere vil også finne diverse praktisk informasjon på denne siden.
Finner dere ikke svar på det dere lurer på, så kan dere selvsagt ta kontakt med oss direkte!
Før avreise
-
Per i dag er det ikke krav om visum for korte turistopphold på under 90 dager, forutsatt at man reiser med norsk pass med minimum gyldighet for oppholdet.
Vi anbefaler å ta en kikk på UDs reiseinformasjon for Japan. Husk å sjekke visumbestemmelser og at dere har gyldig pass!
-
Reise- og avbestillingsforsikring anbefales på det sterkeste. Per dags dato tilbyr vi ingen forsikringer, så vi anbefaler at dere ordner dette på egen hånd. Vi har god erfaring med blant annet IF/Europeiske, Gjensidige og Storebrand.
Husk at forsikringen må kjøpes senest ved innbetaling av depositum. Vi anbefaler alle som reiser å ha en reiseforsikring med god dekning.
-
Vi anbefaler å være tidlig ute med eventuelle endringer.
Ta kontakt med oss, så vil vi undersøke om det er mulig. Merk at det kan forekomme prisendringer på reisen.
-
Reisedokumenter sendes per e-post ca. 14 dager før avreise.
-
Det er ingen obligatoriske vaksiner som må tas før avreise, men anbefalte vaksiner er dTP-IPV (vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelitt) og MMR (vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder).
Oppfriskningsdoser anbefales dersom det er mer enn 10 år siden siste dose.
-
Man kan ta med medisiner uten spesifikke bekreftelser eller dokumenter dersom medisinen er lovlig i Japan og det er til eget bruk. Mengden kan maks være for 1 måneds forbruk. Husk å oppbevare medisinene i originalemballasje.
For ytterligere informasjon, se nettsiden til Ministry of Health, Labour and Welfare of Japan.
-
Kunnskaper om allergier i Japan er ikke veldig godt utbredt, og det kan være vanskelig å få tilrettelagt måltider på restauranter og spisesteder.
Vi anbefaler å printe ut og ta med allergikort som beskriver i detalj hva dere ikke kan spise. Dere kan finne eksempler på nettsidene Just hungry og Food allergy card Japan.
Dersom noe er uklart så spør oss.
-
Det er nødvendig med internasjonalt førerkort fra NAF hvis man skal kjøre i Japan, dette må bestilles i god tid før avreisen. I Japan kjører man på venstre side av veien.
Det er som oftest enklere å reise med kollektiv transport i Japan. Dersom dere skal til litt mer avsidesliggende steder eller øyene rundt Okinawa, kan det være lurt med leiebil.
Flyreisen
-
Dere kan som regel reservere sete på flyturen, men dette må gjøres selv senere via flyselskapets nettside eller app.
Mange flyselskaper gir også mulighet for setereservasjon under innsjekking, som ofte starter 24 timer før avgang.
Det kan være en ekstra kostnad for å reservere sete, spesielt for seter som har ekstra beinplass.
Noen flyselskaper kan ha tekniske begrensninger, spesielt på bookinger med flere ulike selskaper. Dette kan gjøre det utfordrende å reservere seter på egenhånd. I slike tilfeller hjelper vi gjerne til - ta kontakt med oss via e-post eller telefon, så ordner vi det for dere.
-
Her er eksempler på vanlige bagasjeregler per person:
Finnair / Japan Airlines / Lufthansa / ANA: to kolli innsjekket bagasje på 23 kg + håndbagasje på 7-10 kg.
Økonomiklasse (øvrige selskaper): ett kolli innsjekket bagasje på mellom 20-23 kg + håndbagasje på 7-10 kg.
Premium økonomi: to kolli innsjekket bagasje på 20-23 kg + håndbagasje på 7-10 kg.
Businessklasse: to kolli innsjekket bagasje på 30-32 kg + håndbagasje på 7-15 kg.
Førsteklasse: to eller tre kolli innsjekket bagasje på 30-32 kg + håndbagasje.
Mengden bagasje som er inkludert varierer avhengig av flyselskap og billettype.Ta gjerne kontakt med oss dersom dere lurer på hva som er inkludert i billettene deres.
-
Det avhenger av flyselskapet, billettype og klassen dere reiser med. De fleste flyselskaper gir muligheten til å kjøpe ekstra kilo eller kolli via deres nettsider, mobilapper, eller ved å kontakte kundeservice.
Det er lurt å sjekke flyselskapets bagasjeregler og priser for ekstra bagasje, da disse kan variere betydelig.
-
De fleste flyselskapene vi har avtaler med serverer måltider på langdistanserutene sine.
Dersom dere har allergier/matpreferanser og ønsker spesialmat på flyvningene, må det gis beskjed senest 3 virkedager før avreise.
Det er alltid lurt å sjekke med flyselskapet for nøyaktige detaljer om hva som blir servert på den spesifikke flyvningen.
-
Som en generell regel anbefales det å ankomme flyplassen minst 2 timer før avreise for internasjonale flyvninger. På enkelte større flyplasser med mye passasjerstrøm kan det vært lurt å beregne 3 timer.
-
De fleste billetter dere får med oss er gjennomgående. I slike tifeller gjelder følgende:
På vei til Japan:
Bagasjen blir sendt direkte til sluttmålet. Dere trenger ikke hente ut bagasjen med mindre dere bytter til et flyselskap som ikke har en bagasjeavtale med det første.
Om dere reiser videre innenlands i Japan:
Her må dere som regel hente ut bagasjen ved ankomst og sjekke de inn på nytt for den innenlandske flyvningen grunnet tollregler i Japan.
Ved hjemreise:
Om dere reiser via Japan hjemover (f.eks. Osaka - Tokyo - Norge): Her trenger dere ikke å hente bagasjen mellom den innenriksflyvningen i Japan og videre avgang internasjonal ut fra Japan.
Om dere reiser videre innenlands i Norge:
Dersom dere ankommer Norge og skal fly videre innenlands, må dere ut i ankomsthallen, hente og levere eventuell bagasje, og gå gjennom sikkerhetskontrollen i avgangshallen. Unntak gjelder dersom dere flyr med f.eks SAS eller Emirates.
-
Før reisen:
Ved beskjed om forsinkelse/kansellering av planlagt avgang 14 dager eller tidligere før reisen. Ta kontakt med oss på e-post, så følger vi dette opp med flyselskapet.
Ved beskjed om forsinkelse/kansellering mellom 14 dager og 1 dag før avreise: Ring oss på telefon, så finner vi en snarlig løsning med flyselskapet.
Under reisen:
Ved forsinkelse/kansellering på avreisedagen/underveis i reisen: Flyselskapet eller flyselskapets representanter vil komme med løpende informasjon om forsinkelsen. Det vil også være flyselskapet som tilbyr og sørger for overnatting, måltider og eventuell ombooking av flybilletten, dersom forsinkelsen overskrider en viss tid, både på ut- og hjemreisen din.
Dere kan også ta kontakt med vår nødtelefon for bistand og hjelp i slike situasjoner.
-
Ved forsinket bagasje:
Hvis bagasjen deres er forsinket, bør dere rapportere den umiddelbart ved å opprette en PIR-rapport (Property Irregularity Report) i bagasjehallen på flyplassen. Vanligvis vil flyselskapet sørge for videresending til hotellet deres. Hvis dere ikke har fylt ut tolldeklarasjonsskjemaet på forhånd, må dere mest sannsynlig hente bagasjen deres på flyplassen på egenhånd når den er funnet.
Erstatning: Flyselskaper og/eller ditt personlige forsikringsselskap refunderer ofte kostnadene (innen rimelighetens grenser) for innkjøp av toalettartikler og andre nødvendige gjenstander. Husk at det er din plikt å holde kostnadene nede. Spar på alle kvitteringer for slike ting du ønsker å be om kompensasjon for etterpå, og ta dette opp direkte med flyselskap og eller forsikringsselskap.
Ved skadet bagasje:
Hvis bagasjen deres ble skadet under flygningen, rapporter det direkte til bagasjetjenesten på flyplassen. De vil undersøke skaden og opprette en skaderapport (PIR). Ta vare på rapporten som bevis på skaden.
Hvis bagasjeskranken er stengt, ta bilder av skaden, bagasjelappene, og sørg for at skranken er synlig i bakgrunnen. Meld deretter skaden til flyselskapet og eventuelt ditt forsikringsselskap.
Overnatting
-
På hoteller i Japan er det vanligvis innsjekk etter kl. 15.00 og utsjekk innen kl. 10.00 eller 11.00.
Disse tidspunktene kan variere noe avhengig av hotellets policy, så det er alltid en god idé å bekrefte spesifikke tider når du bestiller eller ved ankomst.
-
Hvis dere trenger å sjekke inn tidligere eller sjekke ut senere, anbefales det å informere hotellet på forhånd. Mange hoteller kan imøtekomme slike forespørsler hvis de har tilgjengelighet, men det kan noen ganger medføre ekstra kostnader.
Det beste er å kontakte hotellet direkte eller gjennom oss for å ordne eventuelle endringer.
-
I Japan må man betale en byskatt (også kalt "overnight tax" eller "accommodation tax") når man bor på hotell. Denne skatten varierer avhengig av byen og romprisen, og ligger vanligvis mellom 100 - 500 yen per person per natt. Den betales vanligvis direkte til hotellet ved utsjekk.
Beløpet er ofte forskjellig i ulike byer, som regel noe høyere i Kyoto enn andre steder.
Det kan være en god idé å spørre hotellet om den aktuelle byskatten ved innsjekk.
-
Kvaliteten på hotellfrokost i Japan kan være varierende, så vi anbefaler på generell basis å ordne med frokost selv på kafé eller butikker som 7-Eleven, FamilyMart, Lawson, o.l.
På mange hoteller er det mulig å kjøpe frokost dag for dag, men ønsker dere frokost inkludert under oppholdet, så kan vi undersøke mulighetene for dette.
-
Vi kan dessverre ikke garantere at hotellrommene har en bestemt utsikt med mindre dette er spesifisert i reisebeskrivelsen.
Noen hoteller tilbyr rom med spesifisert utsikt, så ta gjerne kontakt så sjekker vi mulighetene.
Vi anbefaler å legge inn forespørselen i god tid, og merk at det kan forekomme et pristillegg.
Transport
-
Et IC-kort er et transportkort hvor man fyller på penger etter bruk. Det finnes ulike lokale varianter, men de ti største IC-kortene er kompatible med hverandre. Det betyr at om dere f.eks. kjøper Suica i Tokyo, vil dette også kunne brukes i Osaka, selv om de har sin lokale variant kalt ICOCA. IC-kortet vil kunne brukes på nesten alle tog, busser og metrolinjer i de fleste byer.
Det er ikke nødvendig å ha et IC-kort, men det er et langt mer praktisk og lettvint alternativ til å kjøpe enkeltbilletter!
-
På grunn av mangel på chip-brikker som brukes i kortene er det for tiden ikke mulig å kjøpe Suica eller Pasmo-kort. Det er derimot mulig å legge til et digitalt IC-kort på smarttelefon. For mer info se fremgangsmåte for IOS, eller Android.
Foreløpig selges de andre regionale IC-kortene som normalt. Et eksempel er ICOCA, som man kan få kjøpt i Kyoto og Osaka.
-
Vi anbefaler å bruke Google Maps og Japan Travel Navitime for å planlegge reiseruter.
Informasjonsplakater på togstasjonene er merket på engelsk i tillegg til japansk, og holdeplasser blir som regel også annonsert på engelsk.
Når man skal navigere de største togstasjonene som Tokyo, Shinjuku eller Osaka Station, kan det være fint å gi seg selv litt ekstra tid til å lese skilt og orientere seg.
-
Om dere bør ha Japan Rail Pass eller ikke kommer helt an på reiseruten deres. Vi har skrevet litt om dette på nettsiden vår. I mange tilfeller kan det være billigere med et regionalt togpass, eventuelt en kombinasjon av flere.
Bruk gjerne Japan Rail Pass Calculator for å få en indikasjon på om det vil lønne seg med et togpass eller ikke.
-
Dersom vi skal sende togpasset i posten, må det bestilles senest 21 dager før avreise. Hvis dere har mulighet til å komme innom kontoret vårt, kan det hentes ut på dagen.
Hvis det er kortere tid før avreise, så kan dere bestille direkte på nettsiden til Japan Rail Pass.
-
Vi sender voucher for de fleste togpass til dere per brevpost eller digitalt på e-post. Vi sender de som regel ut mellom 3-4 uker før avreise.
Etter ankomst i Japan veksler dere inn voucherne til fysiske togpass. Dette kan gjøres på JR Travel Service Center eller Midori-no-Madoguchi (billettkontor) på større togstasjoner som f.eks. Tokyo Station.
Merk at regionale togpass kun kan utveksles innenfor sitt gyldighetsområde, og at togpass fra andre selskaper enn JR må hentes på sine respektive stasjoner. Dette gjelder for eksempel Hakone Free Pass som er et togpass fra Odakyu Railway, og derfor må løses inn på deres Sightseeing Service Center.
Vi anbefaler å beregne god tid for å hente ut togpass ettersom det kan være litt kø.
-
Regionale togpass kan veksles ut ved JR Travel Service Center eller Midori-no-Madoguchi (billettkontor) på større togstasjoner innenfor togpassets gyldighetsområde. For eksempel kan Kansai-Hiroshima Area Pass ikke utveksles i Tokyo, men bare innenfor området passet benyttes.
-
Det er kun nødvendig dersom summen av høyde, lengde og dybde på kofferten er mer enn 160 cm til sammen. Se mer informasjon på nettsiden til JR.
Vi får dessverre ikke reservert disse plassene for dere, men det kan dere enkelt gjøre selv etter ankomst i Japan. Dette kan gjøres på et JR Travel Service Center på større togstasjoner som f.eks. Tokyo Station.
-
Dersom dere skal reise med shinkansen f.eks. mellom Tokyo og Kyoto, vil det som regel gå helt fint å kjøpe billetter når dere ankommer stasjonen. Ønsker dere plass på en spesifikk avgang er det derimot lurt å kjøpe billetter enten noen timer eller dager i forveien for å være på den sikre siden.
I travle høytidsperioder kan togene imidlertid bli veldig fulle. Vi anbefaler da å bestille billetter på forhånd, gjerne med setereservasjoner. Dette gjelder bl.a. Golden Week i Mai, Obon-festivalen i august og rundt nyttår.
De fleste lokal-, hurtig- og ekspresstog innenfor en by eller region har kun ikke-reserverte seter og kan dermed ikke bestilles på forhånd.
-
Vi linker alltid til togpassets infoside der dere kan finne kart og oversikt over togpassets gyldighetsområder. Vi anbefaler å ta en ekstra kikk på disse for å finne ut av hvordan dere kan få mest nytte ut av det.
Her kan dere finne en oversikt over noen av de vanligste togpassene.
Aktiviteter og reservasjoner
-
På nåværende tidspunkt er det ikke mulig for internasjonale turoperatører å anskaffe billetter, så vi har dessverre ikke anledning til å bestille disse for dere.
Dersom dere ønsker det, så kan dere kjøpe billetter selv via museets nettside. Billetter legges ut den 10. hver måned for påfølgende måned. Det vil si at om dere ønsker å besøke museet i juli, kan dere kjøpe billetter fra 10. juni. Merk at billettene er svært populære og fort blir utsolgt, det er lurt å være tidlig ute!
Noen av våre reisende har også bestilt gjennom Fiverr. Obs! Eventuelle kjøp her er på eget ansvar og risiko.
-
Vi har dessverre ikke mulighet til det. Dere kan selv prøve å reservere bord på nettsiden deres, reservasjoner åpnes 31 dager i forveien. Vi anbefaler å være tidlig ute med å booke ettersom det fort blir utsolgt.
-
På generell basis har vi dessverre ikke kapasitet til å ordne med bordreservasjoner, men dersom det er noen spesifikke restauranter dere ønsker å besøke kan vi undersøke om det er mulig.
-
Ja, det er mulig, men merk at enkelte populære aktiviteter fort kan bli fullbooket. Vi anbefaler derfor å være tidlig ute.
-
Det kan være lurt å legge til Express Pass ettersom det ofte er lang kø. Da får man garantert inngang til populære områder som Super Nintendo World og The Wizarding World of Harry Potter, samt redusert ventetid ved et visst antall attraksjoner.
Om ønskelig kan vi inkludere Express Pass for dere mot et pristillegg. Express Pass brukes i tillegg til vanlig dagsbillett.
Vi gjør oppmerksom på at Express Pass er veldig populært og fort blir fullbooket. De blir lagt ut ca. 60 dager i forveien. Dersom vi ikke får booket det, vil dere selvsagt få tilbakebetalt beløpet!
Obs! Express Pass kan ikke refunderes etter bookingen er fullført hos leverandøren.
-
Det finnes Disney Premier Access Pass, men dette får vi dessverre ikke bestilt for dere. Den kan bestilles enten via appen eller når dere er i selve parken.
Her er oversikt over hvilke attraksjoner og hvordan man kan bestille passet i de to parkene DisneySea og Disneyland.
-
Ja, det anbefaler vi at dere gjør. Både TeamLab Borderless og Planets er veldig populære, og billettene blir ofte utsolgt.
Vi kan hjelpe dere med å booke billetter, men si gjerne ifra i god tid.
-
Generelt er det ikke nødvendig å forhåndsbestille billetter. Hvis det er noen spesielle steder dere ønsker å besøke, så anbefaler vi at dere sjekker på nettet på forhånd eller spør oss.
-
Dette varierer selvsagt, men på generell basis bruker vi å sette starttidspunktet for skreddersydde halv/heldagsutflukter til kl. 10:00.
For øvrige utflukter legger vi inn mer informasjon om klokkeslett, oppmøtested osv. i Wetu-presentasjonen når det begynner å nærme seg avreise. Dersom dere har behov for å vite det litt tidligere, er det bare å spørre oss!
Praktiske tips
-
Den mest populære tjenesten er Hands-Free Travel av Yamato Transport. De fleste hoteller er behjelpelige med å arrangere bagasjetransport, eventuelt vil de kunne henvise dere til et annet sted i nærheten hvor dette kan fikses, for eksempel på 7-Eleven eller FamilyMart.
Dere leverer inn bagasjen dere ønsker å sende på hotellet deres og fyller inn adresseinformasjonen til neste hotell. Bagasjen blir så fraktet videre til neste destinasjon.
-
Dessverre har vi ikke mulighet til det. Dere kan enkelt bestille pocket wifi selv gjennom for eksempel NINJA WiFi eller Japan Wireless.
Hvilken pakke dere bør velge kommer an på tiltenkt bruk. Dersom dere kun trenger wifi på farten for å sjekke Google Maps og kommunisere via e-post osv., holder det nok med den minste pakken. Skal dere se på YouTube eller være mye på sosiale medier kan det kanskje vært lurt å velge en pakke med mer data inkludert.
Det går fint at flere personer deler på én router, men merk at dette kan påvirke hastigheten.
-
Dersom mobilene deres støtter det, kan E-sim være et godt alternativ. Vi anbefaler Holafly, Japan Wireless og Airalo.
-
Ja, men vi anbefaler å ha litt kontanter. Selv om det nå går an å betale med kort de fleste steder, finnes det fortsatt noen butikker og restauranter som kun aksepterer kontanter.
Dersom dere ønsker å ta ut penger mens dere er i Japan kan dette enkelt gjøres på de fleste convenience stores, som 7-Eleven og Family Mart.
-
I Japan brukes det hovedsakelig stikkontakt uten jording av type A. Det er sjeldent at man ser stikkontakter av type B, så vi anbefaler å kjøpe adapter uten jordingspinne.
Dere får kjøp adaptere på større elektronikkjeder som BicCamera, Yodobashi eller Don Quijote (Donki).
Sikkerhet
-
På grunn av sin beliggenhet på tektoniske plater i bevegelse, er det ikke uvanlig med jordskjelv i Japan. Faktisk er det små jordskjelv nesten hver dag, men heldigvis er de fleste av dem så svake at man ikke engang kjenner dem.
Japan har omfattende sikkerhetstiltak, inkludert strenge byggeregler og effektive varslingssystemer.
Bruk gjerne nettsiden Safety Tips for Travelers utviklet av Japan Tourism Agency for å vite hva dere bør gjøre dersom et større jordskjelv skulle oppstå.
-
Hvert år passerer ca. 5-6 tyfoner over eller i nærheten av det japanske fastlandet. Varigheten og kraften til tyfonene varierer veldig. De fleste medfører kun litt skikkelig ruskevær i form av mye regn og vind, mens noen få medfører større fare.
Offisielt varer tyfonsesongen mellom mai og oktober, men de fleste kommer i august og september. Ettersom tyfoner beveger seg ganske sakte, bruker japanske media å rapportere om forventet “rute” og eventuell påvirkning på trafikk og sikkerhet noen dager i forkant.
-
Det japanske samfunnet verdsetter orden, respekt og sosial harmoni. Dette er noen av grunnene til at Japan regnes for å være et av de tryggeste landene i verden.
Selv om det ikke er vanlig med tyverier o.l., kan det likevel forekomme. Som i alle land, er det viktig å være oppmerksom på omgivelsene sine, spesielt i travle turistområder.
-
Vi anbefaler å oppsøke nærmeste koban, små politistasjoner som finnes i de fleste nabolag i Japan. Her kan man blant annet spørre om hjelp til å finne veien, rapportere forsvunne gjenstander og tyveri, eller få hjelp til å ringe nødnummer.
For nødhjelp over telefon ring:
Japanekspertens vakttelefon, +47 915 40 717 (whatsapp er også tilgjengelig)