Maskot-mania i Japan
Du kjenner nok til Hello Kitty og har kanskje også sett andre søte figurer fra Japan. Men visste du at det finnes en såkalt yuru-chara for omtrent enhver anledning? Bli kjent med Japans søte og morsomme maskot-kultur!
Hva er yuru-chara?
Ordet yuru-chara betyr maskot-figur, og er en sammensetning av adjektivet yurui, som betyr “myk” eller “avslappet”, og chara, som kommer fra det engelske ordet character. Dette er søte maskoter som blir brukt for å promotere bortimot hva det skulle være - fra byer og regioner, til virksomheter og arrangementer.
Maskot-designene er enkle og karakteristiske, og gir gjerne assosiasjoner til hva enn karakteren er ment å representere. Hovedpoenget er at de skal være sjarmerende og lett gjenkjennelige! Det er nemlig lettere å forholde seg til en personifisert figur enn et abstrakt konsept.
Yuru-chara Grand Prix
De søte maskotene er så populære at det hvert år blir arrangert en konkurranse for å kåre den beste. Offentligheten kan stemme på sin favoritt online, og det holdes en prisutdeling der de ulike figurene får vise seg frem.
Siste nytt er imidlertid at Yuru-chara Grand Prix fra og med i år har blitt avlyst. Grunnen? Tevlingen har visstnok beveget seg for langt unna den opprinnelige hensikten, som var å revitalisere ulike regioner i Japan. Konkurransen ble rett og slett for kompetitiv!
Maskotenes hverdag
Så hva gjør egentlig disse yuru-karakterene når de ikke konkurrerer om heder og ære? De fleste tilbringer tiden sin med å aktivt promotere regionen eller organisasjonen sin. Maskotene både sprer glede og informerer. Mange har også sine egne sosiale medier-kanaler, hvor man kan følge deres daglige aktiviteter.
Har du en favoritt blant Japans maskoter?